Filmkommentaren

Andreas Dalsgaard: Fædre & Sønner

Skrevet den 31-05-2018 13:13:16 af Allan Berg Nielsen

Andreas Dalsgaard: Fædre & Sønner

Jeg reagerede spontant efter filmoplevelsen ved at skrive en mail til kollegerne: ”Så, Tue og Sara, har netop set filmen om Henning Haslund-Christensen og hans to sønner og om Torgut folket og om ekspeditioner og indsamlinger og kulturdrab og tabet af hukommelse. Den er vidunderlig og Michael i den er så ægte charmerende som ude i virkeligheden. Nu vil jeg gøre hvad jeg kan for at skrive om Dalsgaards store filmiske fortælling.”

Sådan, nu havde jeg lovet det, røbet min samlede vurdering, som kun kan blive alle vore 6 penne, røbet en disposition for min tøvende, langsomme kommentar, som skal begrunde vurderingen, og jeg har det igen som Peter Plys når Grislingen siger ”Det var ikke særlig klogt sagt” og Peter Plys forklarer: ”Det var klogt, da det var inde i mit hoved, men så skete der noget på vejen ud”.

1

Den ældste af titlens fædre er berømt, jeg ved det jo godt. Det er Henning Haslund-Christensen, og Werner Jacobsen fortalte mig for mange år siden meget om ham. Det var dengang, jeg færdedes i museumsverdenen.

Jeg finder hans bog Asiatiske akkorder frem. Den er oprindelig fra 1965, min udgave er fra 1991. Werner Jacobsen har et afsnit om sine rejser i Mongoliet. Haslund, som han kalder ham, var der i forvejen, Jacobsen præsenterer ham sådan:

”Blandt danske forskningsrejsende i vor tid er der to, hvis navne overstråler alle andre: Knud Rasmussen og Henning Haslund Christensen. På mange måder var de forskellige, og de arbejdede på to vidt forskellige steder på kloden, men der var også slående lighedspunkter. Begge arbejdede de under det handicap ikke at have modtaget en formel uddannelse indenfor det arbejdsfelt de valgte, men begge skabte de gennem deres virke en uvurderlig skat af kulturmateriale, som står til disposition for generationer af fremtidens forskere. En sjældent svigtende intuition førte dem til problemer, hvis løsning var af betydning. Begge var de i besiddelse af en næsten drenget begejstring for ny oplevelse og en lysende optimisme, som måtte inspirere selv den trægeste. Det føltes som om de hentede deres glade styrke fra selve livets urkilde.”

Der er mange spejlinger og gentagelser på færde, som fædre, så sønner. Werner Jacobsen var selv ramt, han indså det, kaldte sin bog Asiatiske akkorder, Haslunds fra 1945 hedder Asiatiske Strejftog, sådan er det nogen gange med sønner og fædre, elever og lærere.

"Livet på stepperne og i ørkenen er farligt", skriver Haslund et sted, Lennart Edelberg husker i sin biografi, "farligt, fordi man først for sent opdager, at tilværelsen inden for den civiliserede verden – selv når den er smukkest – kun kan gøre det ud for det næstbedste." Altså livets urkilde.

Det er selvfølgelig det, Andreas Dalsgaard skildrer, måske med mere afdæmpede udtryk, men lige så intenst, kompetent, ja, fyldt med visdom i Fædre & sønner, en film, som generøst rummer, tror jeg efter første gennemsyn, mindst fire fortællelag, hver for sig så rige, at de alle kunne være en afrundet film. Det må jeg se i øjnene, efterhånden som jeg i eftertanken forsigtigt trænger ned i det vældige filmværk og dets videnskabshistoriske, filmiske og litterære sammenhænge.

Danmark 2018, 87 min. Instruktion: Andreas Dalsgaard, fotografi: Valdemar C.V. Leisner og Andreas Dalsgaard, klip: Denniz Göl Bertelsen, produktion: Haslund Film, producer: Michael Haslund-Christensen. Filmkommentarens vurdering: 6 penne af 6. Distribution: DOXBIO, biografpremiere 6. juni 2018:

http://doxbio.dk/kob-billet/ (billetter i mere end 50 biografer)

http://doxbio.dk/movie-archive/faedre-og-soenner/ (trailer, synopsis, instruktørbiografi)

LITTERATUR

https://www.dfi.dk/viden-om-film/filmdatabasen/film/faedre-og-sonner-0 (synopsis og creditliste)

http://www.nordiskfilmogtvfond.com/news/interview/the-great-games-creators-on-letting-the-past-define-the-present (interview med Andreas Dalsgaard og Michael Haslund-Christensen)

Werner Jacobsen: Asiatiske akkorder, 1965/ mindeudgave 1970 og 1991. Lennart Edelberg: Henning Haslund-Christensen i Dansk Biografisk Leksikon, 3. udg., Gyldendal 1979-84. Hentet 27. maj 2018 fra http://denstoredanske.dk/index.php?sideId=290871

SYNOPSIS

The Great Game (dansk titel: Fædre & sønner) is an epic adventure and family chronicle across three generations about extraordinary men and destinies: film producer Michael Haslund, his father, the former Lord Chamberlain of the Royal Danish family Søren Haslund-Christensen, and his grandfather, explorer/anthropologist Henning Haslund-Christensen. The Danish explorer, who died in Kabul in 1948 under mysterious circumstances, made his mark in Central Asia in the early 20th century but he was also rumoured to be a gunrunner and British agent.

As Søren’s health starts to deteriorate due to Alzheimer and with time is running out Michael takes his father out of the nursing home and on a journey in his grandfather's footsteps. They travel across China and meet chiefs and ancestors who reveal that Henning was a true Lawrence of the East, a man who fought to unite the Mongol tribes and defend them against the Russians. (Nordisk Film- og TV-fond)

Tilføjet i kategorierne: Cinema, Artikler/anmeldelser DANSK

0 comments "Andreas Dalsgaard: Fædre & Sønner":


Add comment / tilføj kommentar:


Name
E-mail
Repeat*:
bg
7
dg
r
h9
p
tp
8
 

*) You must repeat the 4 digits code (written in red)
in the field to the right.

*) Du skal gentage den røde kode i feltet til højre.

web: infoserv   cms: aviva cms