Nicole N. Horanyi: En fremmed flytter ind

Jeg vælger dette still fra filmen, fordi det er så smukt og så fordi det er fra den sammenfattende scene fra henimod slutningen af filmen. Den scene skildrer Amanda Midtgaard Kastrups vidneudsagn i sagen mod bedrageren Casper Rieper-Holm som fremstilles af skuespilleren Esben Dalgaard. Den scene kunne anbragt i begyndelsen have været fortællingens ramme. Men den er blevet en konkluderende scene, hvor betydningen ligger i instruktion, rekonstruktion og dekoration. Betydningen ligger ikke i Amanda Kastrups vidneudsagn, for det kender jeg på dette sted i filmen så godt, at jeg i den grad forstår dommerens replik om ærlighed og rigdoms modsatrettethed. Scenen er foreviget af Henrik Bohn Ipsens medlyttende og konsekvente fotografi filmen igennem, her i en fornemt værdig konklusion: denne smukke kvinde alene i vidneskranken i retfærdighedens sal.

Filmens i stedet valgte ramme præsenteres i titelsekvensen. Det er fra begyndelsen klart, at det her handler om en films tilblivelse; kameraet følger Amanda Kastrup, hun er i en optagelse og det viser sig kort efter at hun er på vej til en optagelse. Hun fortæller: Det her er min historie… det er en kærlighedshistoie… så der er en mere… han hedder Casper… hans rolle spilles af en skuespiller og jeg må nu tilføje, at han spiller godt, allerbedst til at begynde med, i kærlighedshistorien den lange tid tid den ikke er afsløret som en forførelse med det formål dels at etablere en konstrueret identitet med falsk udstråling af rigmandsvaner og charmerende væsen.

Forførelsen af Amanda begynder nu i en grafisk fortalt sms-dialog, som indkredser hende i en fascination som fører til til overgivelse: hun møder ham, tager på hotel med ham, på ferierejse: ”… jeg tror godt jeg kunne blive forelsket i Casper, rigtig grusomt.”

Jeg kan rigtig godt lide Amanda, jeg kan lide hende i hver eneste replik, bevægelse, stemning, i alle scener fra først til sidst. Amanda Kastrup bygger sit eget kunstværk opmuntret og ved hjælp af Esben Dalgaard, Henrik Bohn Ipsen, Rasmus Steensgård og åbenlyst styret af Nicole Horanyi (det ses af og til i billedet som planlagt element), bygger det og bygger det ind midt imellem Horanyis arrangerede/iscenesatte dokumentarfilm rekonstruktion og hendes andet lag i sin filmkonstruktion, en omhyggelig journalistisk afdækning i tabloidpresse stil. Præcist derimellem ligger Amandas fortælling, hendes vidneforklaring. På det sted fastholder hun urokkelig denne sin helt egen fortællings suverænt litterære værkhøjde.

Uden Amanda Katrup ingen film, står der i slutteksten. Det er rigtigt på alle planer. Jeg slutter filmen i en totalforelskelse: hvilken skøn kvinde, hvilken skøn skildring af en bedraget kvinde, som indefra ser sig selv i et drama skrevet af en fantast fra de uvirkelige omgivelser, og fremstiller dette kyniske bedrageri som det hun så og det hun nu ser med det hun hele tiden var og er: lyslevende ægte.

Nicole N. Horanyi: En fremmed flytter ind, Danmark 2017, 100 min. Premiere i en lang række biografer 14. september 2017. Filmkommentarens vurdering: 5/6, fem penne af seks.

HOLD

Medvirkende: Amanda Midtgaard Kastrup og Esben Dalgaard, instruktion: Nicole N. Horanyi, fotografi: Henrik Bohn Ipsen, klip: Rasmus Steensgård, musik: Kristian Eidnes Andersen, lyddesign: Thomas Arent, production design: Helle Egsgaard, grafik: Rasmus Lange, produktion: Made in Copenhagen, producer Helle Faber.

SYNOPSIS

Amanda meets Casper on facebook. He is heir to a significant fund. He is also divorced and has a daughter; he is not allowed to see. On top of that he has a complicated relationship with his wealthy family. That’s why Casper ends up moving in with Amanda in her small apartment in a suburb to Copenhagen, where she lives with her young daughter.

Three months go by before Amanda discovers that none of what Casper has told her about himself is true. In reality Casper’s last name is not his real name, he’s on the dole, and lives in the basement of his grandparents’ house in the small village of Præstbro in northern Jutland.

How could Amanda have been so blind? How could she let her self be so thoroughly fooled? Amanda decides to find out who the man she’s been dating really is, and in the process she discovers there are many other victims of Casper’s charm. (Made in Copenhagen)

LINKS

http://www.madeincopenhagen.dk/en/stranger (filmselskab)

http://www.dfi.dk/faktaomfilm/film/da/98558.aspx?id=98558 (faktaark, DFI)

http://www.dfi.dk/faktaomfilm/person/en/187662.aspx?id=187662 (Nicole Horanyi biografi)

https://vimeo.com/228198355 (trailer)

Share your love
Allan Berg Nielsen
Allan Berg Nielsen

Allan Berg Nielsen started the first documentary cinema in Randers, Denmark way back in the 1970’es. He did so at the museum, where he was employed. He got the (16mm) films from the collection of the National Film Board of Denmark (Statens Filmcentral). He organised a film festival in his home city, became a member of the Board of Directors of the Film Board, started to write about films in diverse magazines, were a juror at several festivals and wrote television critiques in the local newspaper. From 1998-2003 Allan Berg was documentary film consultant (commissioning editor) at The Danish Film Institute, a continuation of the Film Board. Since then free lance consultant in documentary matters.

abn@filmkommentaren.dk

Articles: 821