FolkeBio Allinge /LØRDAG

FILM & DEBAT

Det Danske Filminstitut inviterer i samarbejde med Politiken til film og debat under Folkemødet 2017 i Allinge. Se programmet for FolkeBios tredje dag her med Filmkommentarens anbefalinger føjet til:

LØRDAG DEN 17. JUNI

10:30 | MON DE KOMMER OM NATTEN?

Instruktør: Emil Langballe. For år tilbage flygtede 14-årige Rokhsar og hendes familie fra Afghanistan. De bor nu i en lille jysk provinsby, hvor Rokhsar går i skole og til fodbold. Familien venter på den endelige afgørelse om asyl, men ventetiden har forvandlet Rokhsar for altid. // Marina Janell Søndergaard, forkvinde i bestyrelsen for Dansk Flygtningehjælp Ungdom DFUNK, introducerer filmen.

FILMKOMMENTAREN

Vi har ikke set Mon de kommer om natten endnu, men vi glæder os. Tue Steen Müller har i sit arbejde ved internationale festivaler været opmærksom på instruktøren Emil Langballes tidlige arbejde: ”… Velican theatre (St. Petersburg) where we watched young Danish Emil Langballe’s graduation film from the National Film School in England, ”Beach Boy”, a well balanced, cinematic non-moralistic portrait of a young black man and his relationship to a middle-aged British woman in Kenya. The young man makes a phone call to his girl friend, who is pregnant but is aware of his profession. The film is light and pretty much less demonstrative than the feature of Ulrich Seidl.” http://www.filmkommentaren.dk/blog/blogpost/2857/

og i Kalovy Vary ”… Best documentary film under 30 minutes was “Beach Boy” by Emil Langballe, 27 mins., a film from the National Film School in England.” http://www.filmkommentaren.dk/blog/blogpost/2423/

13:30 | DE SIDSTE MÆND I ALEPPO

Instruktør: Feras Fayyad. Prisvindende dokumentar om civile hjælpearbejderes daglige kamp og afmagt under krigen i Syrien. Medlemmer af De Hvide Hjelme kommer den nødstedte befolkning til undsætning efter de utallige bombeangreb, og gennem dem skildres, hvad det vil sige at leve under belejring.

FILMKOMMENTARENS ANBEFALING

… The quality of the relationship the cinematographers on ground have with the characters makes you feel the sincerity in the scenes. The cinematography (shot with Canon cameras) is admirable, even more so with the difficult and highly dangerous circumstances in mind. The director of photography, Fadi al-Halabi, and the cinematographers, Thaher Mohamad and Hasan Kattan, from the Aleppo Media Center, risking their lives every moment of filming, have done an amazing work. The superb cinematography and editing is lifting the story up from film to cinema. But it is something else than that: it is documentation of war crimes and crimes against humanity, right there in front of your eyes. It is extremely disturbing and hard to watch… Læs hele Sara Thelles lange analyserende anmeldelse her: http://www.filmkommentaren.dk/blog/blogpost/3858/

DEBAT

15:30-16:00. Med afsæt i de to film om Syrien er der debat med Naser Khader, MF (K), og Andreas Kamm, generalsekretær i Dansk Flygtningehjælp.

16:30 | THE WAR SHOW

Instruktør: Andreas Dalsgaard, Obaidah Zytoon. Filmen følger Syriens skæbne og en gruppe venner, hvis liv og drømme forvandles til mareridt, alt imens landet synker sammen i kaos. Radioværten Obaidah Zytoon og hendes venner rives med af opstanden mod regimet – en opstand, der udvikler sig til blodig borgerkrig.

FILMKOMMENTARENS ANBEFALING

Obaidah Zytoon tager i en scene som programvært begejstret styringen af sit radioprogram med populær musik. Det er tilbage i 2011 vel. Det er filmens første scene og det er dens ramme. Men straks efter kommer så hendes dæmpede stemme. Eftertænksom og fem år senere. Nu fra mikrofonen i filmens lydstudie begynder hun i sin voiceover at fortælle, hvad der herefter skete. Og det her er en alvorlig og intens og en god film, det er man allerede nu sikker på.

Men før filmens første scene med Zytoon i radiostudiet er der imidlertid titelskiltet The War Show og før det er der titelsekvensen, som er en forrevet, styrtende optagelse fra en gadekamp under en demonstration vil jeg tro, et kamera som falder eller tabes, et lille kamera, en telefon måske. Obaidah Zytoons medinstruktør Andreas Dalsgaard og klipperen Adam Nielsen har således med kyndigt overblik anbragt filmens ramme og dens billedmateriale i front. Dette er fortællingen og dette er fortælleren og dette er hendes position. Filmens fortællested er klipperummet før biografen og tv. Og fortællingen er beretningen om Syriens historie disse år… Læs resten af min anmeldelse her: http://www.filmkommentaren.dk/blog/blogpost/3727/

19:00 | UNDERVERDEN

Instruktør: Fenar Ahmad. Actiondrama om lægen Zaid, der begiver sig på hævntogt i den københavnske underverden for at opnå retfærdighed for sin myrdede bror. Det er et valg med omkostninger for ham og hans familie, og han må overveje, om hævnens pris bliver for høj.

https://www.facebook.com/underverdenfilm/

https://www.facebook.com/fenar.ahmad

FILMKOMMENTAREN

Vi har desværre ikke set filmen, men ser frem til at kunne det.

HELE PROGRAMMET

for de tre dage i FolkeBio Allinge:

http://www.dfi.dk/Nyheder/FILMupdate/2017/juni/Program-til-aarets-Folkebio-er-klar.aspx 

Share your love
Allan Berg Nielsen
Allan Berg Nielsen

Allan Berg Nielsen started the first documentary cinema in Randers, Denmark way back in the 1970’es. He did so at the museum, where he was employed. He got the (16mm) films from the collection of the National Film Board of Denmark (Statens Filmcentral). He organised a film festival in his home city, became a member of the Board of Directors of the Film Board, started to write about films in diverse magazines, were a juror at several festivals and wrote television critiques in the local newspaper. From 1998-2003 Allan Berg was documentary film consultant (commissioning editor) at The Danish Film Institute, a continuation of the Film Board. Since then free lance consultant in documentary matters.

abn@filmkommentaren.dk

Articles: 821