Ida Grøn: Stay Behind

Det er mærkelig dobbelt det her still. De to, dette ægtepar vender ryggen til filmen, som de tålmodigt har medvirket i og beholder dens konklusion i sit budskab for sig selv på dette sted ved vestkysten, hvor brohovedet for en mulig CIA ledet landgang under en russisk besættelse efter krigen i den kolde krigs første tid som ville finde sted for at bistå en privat dansk stay behind styrke, er placeret, hvor denne hemmelige landingsbane er anlagt. De to er instruktørens farfar og farmor, og hun og filmen søger gennem hele fortælleforløbet at placere de to centralt, dels i familiehistoriens hemmelighed, dels i den noget mere afdækkede historie om, hvordan en del af den danske modstandsbevægelse mod tyskerne efter befrielsen fortsatte under jorden, nu for ledet af CIA at opbygge en modstand mod en ventet russisk besættelse til umiddelbar afløsning af den tyske.

Den rygvendte mand, farfaren Otto Grøn er styrken i filmen, og han er styrken i familien. Den rygvendte kvinde, hans hustru gennem dette mere end halve århundrede er hans fortrolige. Måske, måske ikke. Hendes loyalitet er ikke tvivl, ikke et sekund. Men det er ham, som holder filmens plot i sin hånd, i en snor, han hele tiden ændrer længden på vel for sig selv ræsonnerende: de skal jo have deres film, men jeg bestemmer, hvornår den er færdig… Det spændende er ikke afdækningen af stay behind teorien, det vildt spændende er, hvordan han klarer sig i filmens lange afhøring ledet af barnebarnet, filminstruktøren Ida Grøn.

Hun på sin side gennemfører, fra først til sidst i billedet som medvirkende, ved siden af interviewene en fornem og ægte fortællestemme og kommentar på fint århusiansk, en fortælling, som dog ikke vil essayets form, den vil den gravende journalistiks metode, den vil hendes, Ida Grøns og hendes far, arkæologen Ole Grøns projekt, nemlig afdækningen af den militære hemmelighed og Otto Grøns ledende rolle i den, og den vil opklaringen af familiehemmeligheden. Men filmen Stay Behind’s afgørende styrke er imidlertid farfarens projekt, som tydeligt er at erstatte erindringen med en strengt styret retrospektiv fortællekonstruktion ved at gøre visse dele af sin fortid til eventyrlig myte og fingere et hukommelsessvigt når et bestemt årstal kommer ind i samtalen. Et journalistisk formål torpederes af et poetisk, fortællekunstnerisk.

Imidlertid lykkes det som jeg oplever det ikke klipperen Anders Villadsen fuldt harmonisk integreret at få de to holdninger til at virke sammen i filmens fortællelinje. Det skyldes måske billedsidens spaltede æstetik, Otto Grøn denne gamle mand erobrer ved sin udstråling det fulde omfang af fotografen Henrik Ipsens klassisk akademiske fotografi i interviews og landskabsskildring. Barnebarnet, instruktøren har sin journalistiske, måske mere ensporede og tv-egnede reportagestil i sit fotografi. Og da så det tredje billedlag, familiefilmens og fotoalbummets i Villadsens hånd følsomt sansede billeder bringes i tæt samvær med Ipsens professionelle, men tilsvarende fotografiske ømhed, vinder farfar historien. Ida og Ole Grøns møjsommelige dokumentation tilfører den en beundringsværdig saglighed, som får mig til at opfatte den som en effektiv argumentation: ja, det kan jo godt være et kapitel mere til efterkrigstidens faglige historieskrivning, mens farfaren Otto Grøns urokkelige, smilende og charmerende svar vokser til en vidunderlig familiehistorie i en kunstnerisk retning mod en Karen Blixens sensuelle plots – og sikrer at det trods de uforenelige kræfter er endt som en god film. Både som filmkunst og tv-journalistik altså en rigtig god film. Og jeg er overbevist! Der eksisterer virkelig en stand behind historie og der eksisterer virkelig en familiehemmelighed, men hvordan de to fortællinger hænger sammen, ja, det ved kun den gamle mand, som effektivt har lært at holde det for sig selv.

Stay Behind, Danmark 2017, 90 min. Directed by: Ida Grøn. Producer: Vibeke Vogel. Cinematographer: Henrik B. Ipsen, Ida Grøn. Editor: Anders Villadsen. Composer: Roger Gouda Production Company: Bullitt Film ApS. Filmen deltog i CPH:DOX 2017. En kortere tv-version har premiere på DR1 den 17. maj kl. 20:00.

SYNOPSIS

One trace after the other indicates that Ida’s 94-year old beloved Grandfather, a respected dentist from the province and a freedom fighter under the occupation of Denmark, worked directly under the CIA during the Cold War in Denmark. It´s not something he´s willing to admit to, though. This is a family affair with global wings, high stakes and big surprises.

Why did Otto sleep with a loaded gun right next his bed until he dropped it in the sea in 1982? How come he and his soulmate Dagmar took off to the USA in 1952, leaving their new flourishing dentist business behind to spend a year that they´ve forgotten all details about? And why is the traumatized Polish hitman, Jan, who admits to have served secretly under the CIA on Danish ground insisting that he has known and worked with Otto during the Cold War? These questions, along with the findings of a secret archive in a basement downtown Copenhagen, are what Ida sets out to learn more about. (Bullit Film)

http://bullittfilm.dk/

http://www.dfi.dk/faktaomfilm/person/da/174150.aspx?id=174150

http://www.dfi.dk/faktaomfilm/film/da/98440.aspx?id=98440 

www.facebook.com/staybehindminfarfarshemmeligekrig/ (fyldig samling kommentarer til især filmens faktuelle indhold) 

Share your love
Allan Berg Nielsen
Allan Berg Nielsen

Allan Berg Nielsen started the first documentary cinema in Randers, Denmark way back in the 1970’es. He did so at the museum, where he was employed. He got the (16mm) films from the collection of the National Film Board of Denmark (Statens Filmcentral). He organised a film festival in his home city, became a member of the Board of Directors of the Film Board, started to write about films in diverse magazines, were a juror at several festivals and wrote television critiques in the local newspaper. From 1998-2003 Allan Berg was documentary film consultant (commissioning editor) at The Danish Film Institute, a continuation of the Film Board. Since then free lance consultant in documentary matters.

abn@filmkommentaren.dk

Articles: 821