ROBERT OEY: THE MISSION

“My latest film The Mission tells the story of Dutch colonel Joost de Wolf who is sent to Mali as part of the UN mission MINUSMA. De Wolf is a hardened and savvy soldier who has devoted his life to the army. Upon his arrival, the Malinese army launches an attack on the insurgents and De Wolf finds himself in a mission unable to keep the factions apart. Hampered by the lack of political will from the UN and his own masters, he starts questioning official policies and unwittingly jeopardizes his career.

Supported by both the Dutch Filmfund and the V-Fund I am organizing so-called DEBRIEFS after screenings. It’s my intention and my ambition to give my audience the opportunity to truly connect with the people in my film and the complexities they have to deal with. Therefore we debrief military and civilian personnel who are involved in security policies.”

Sådan skriver Robert Oey på filmens hjemmeside og ja, man skulle tro, han har lavet filmen netop til Docs & Talks, som vel samlet set netop er en debriefing, ligesom den her film er Joost de Wolfs debriefing, dette møde med kollegerne i forsvarsministeriet eller foredrag eller hvad det er, hvor han har ordet hele tiden i optagelserne fra mødet og som gennemgående fortællerstemme, er ganske enkelt filmens ramme, dens sted og dens reale tid. Resten er flash-backs, og jeg ved fra begyndelsen, at missionen er forbi for hans vedkommende, nu skal erfaringerne og vurderingerne af dem nøgternt på bordet.

Jeg ser Robert Oeys film som et partsindlæg, et omhyggeligt et af slagsen og et overbevisende et. For mig i hvert fald. Men jeg kommer undervejs gennem fortællingen alligevel af gammel vane til at interessere mig for bipersonerne, her især den ikke tilknappede, meget lidt formelle Warner ten Kate, en civil rådgiver i den hollandske ambassade i Bamako, ”Haag har sendt mig hertil”, siger han åbenhjertigt smilende siddende uroligt der skødesløst på stolen, den type, som plejer at være min helt i modsætning til den særdeles tilknappede og korrekte De Wolf, som på det sted i filmen med ét i stedet er min mand i den her historie. Jeg følger her, en tredjedel inde i filmen uden betingelser den mand, ser med hans blik, er styret af hans vurderinger.

Og Warner ten Kate skildres udefra, af kameraet, med instruktørens og hans hovedpersons blik i to fine scener, et langt, gnistrende møde mellem Ten Kate alene med De Wolf og en scene på hvor han på sit kontor sammen med to medarbejdere på ambassaden på medhør har en telefonsamtale med udenrigsministeriet i Haag, og det gøres klart, at de civile medarbejdere må acceptere en udvidelse og en ændring af den militære indsats. En person? Spørger Warner ten Kate de andre på kontoret (forbindelsen er dårlig). Nej, svarer hun ved telefonen, en 9 mand styrke, ”some kind of quick reaction force, I think”, og jeg forstår det er en sejr til De Wolf, som nu får mulighed for at bruge sine Apache helikoptere, sit øvrige avancerede udstyr og sine specialstyrker til disse hurtigt ind og hurtigt ud aktioner, han går ind for ved Jihadoprørernes fredsbrud, militære aktioner ved siden af de direkte forhandlinger med for eksempel tuaregernes militære chef, som også er skildret i en fin scene. ”Fredsbevarende? Som han siger ved indledningen af debriefingen, ”her er ingen fred at bevare.”

The Mission er en næsten provokerende ensidig fremstilling af en forbavsende militær chefs syn på den opgave han søgte at løse, som han mente, den skulle løses. Han fik at vide, at han ville blive en ensom ulv på posten, og det blev han, hverken Haag eller New York støttede ham. Robert Oey skildrer det roligt, ordentligt, alvorligt i en vigtig film. En parts indlæg til Docs & Talks dokumenter på lærredet og samtaler i biografen bagefter.

Holland 2016, 90 min. Filmkommentarens vurdering: 5 af 6 penne. Vises i Cinemateket, København under DOCS & TALKS onsdag 22. februar 13:00 med efterfølgende debat. Efter filmen diskuterer DIIS-forskere Signe Marie Cold-Ravnkilde, Peter Albrecht og den militære leder af FN-missionen i Mali, Michael Lollesgaard udfordringerne for FN’s fredsbevarende missioner i Mali og andre lande på det afrikanske kontinent.

SYNOPSIS

”Peacekeeping – but there is no peace to keep.” Oberst Joost de Wolf var fra 2014 til 2015 næstkommanderende for hæren under FN-indsatsen i Mali, men er en overraskende ærlig og kritisk fortæller. Hvad sker der, når kontorvirkeligheden i New York møder virkeligheden ude i marken? ‘The Mission’ diskuterer FN-missionens reelle mandat, grænsen mellem en fredsbevarende mission og terrorbekæmpelse – og skillelinjen mellem politiske og militære løsninger. (Docs & Talks)

https://www.youtube.com/watch?v=lM5yJojPvf0 (trailer)

http://www.robertoey.nl/ (filmens hjemmeside)

www.dfi.dk/Filmhuset/Cinemateket/Billetter-og-program/ (Cinematekets program og billetbestilling)

Share your love
Allan Berg Nielsen
Allan Berg Nielsen

Allan Berg Nielsen started the first documentary cinema in Randers, Denmark way back in the 1970’es. He did so at the museum, where he was employed. He got the (16mm) films from the collection of the National Film Board of Denmark (Statens Filmcentral). He organised a film festival in his home city, became a member of the Board of Directors of the Film Board, started to write about films in diverse magazines, were a juror at several festivals and wrote television critiques in the local newspaper. From 1998-2003 Allan Berg was documentary film consultant (commissioning editor) at The Danish Film Institute, a continuation of the Film Board. Since then free lance consultant in documentary matters.

abn@filmkommentaren.dk

Articles: 821