Linda Wendel: Født til filmen

Det er en vidunderlig klog film, hvert sekund har en uudgrundelig dybde som går i mig som ordløs smertende erfaring af en fryd engang, og det har Linda Wendel klogt tænkende på mig, på tilskueren og omsorgsfuldt med materialet som er så følsomt for de medvirkende, både hver for sig og samlet i en gruppe af nær familie, nære venner og kolleger til Stine Bierlich, hvis liv det handler om, hvis liv er til stede i hver eneste af filmens scener, så omsorgsfuldt iscenesat.

Ja, det er filmscener, og filmen er klippet i scener, også de opklippede interviews med de medvirkende er blevet til scener, stykke for stykke, hver og et, de er autonome alle, deres dialog og lyd bliver i dem hver for sig, og de gør sig alle færdige før klippet afbryder. Og klippene forstyrrer ikke, jeg får tid til at se og lytte og tage ind, og rytmen forstyrrer ikke, tværtimod, rytmen er disse kloge valg i den længde, i den rækkefølge, i den sammenhæng, som så generøst følger min langsomme hurtighed. Hvor kan Linda Wendel da kende den fra? Men tak for at jeg udenforstående bliver så stilfærdigt lukket ind til denne meget private familie-, venne-, kollegaerindring. Jeg bliver ganske stille indeni.

Det er jo blevet til filmkunst. Hvert eneste smukke citat fra de mange film Stine Bierlich medvirkede i er naturligt føjet til interviewoptagelserne (samlet over lang tid, men så lig hverandre i udseende, at de fremtræder som ét nu, alle måske fra samme sikre fotografs blik på billedets begivenhed), så det hele synes lavet kun til denne ene frygtelige og dejlige film.

Danmark 2015, 45 min. Premiere på DR2 i aftes, kan ses, formodentlig nogle dage endnu på:

https://www.dr.dk/tv/se/foedt-til-filmen/foedt-til-filmen-stines-korte-liv

http://www.lindawendel.dk/index.html

Share your love
Allan Berg Nielsen
Allan Berg Nielsen

Allan Berg Nielsen started the first documentary cinema in Randers, Denmark way back in the 1970’es. He did so at the museum, where he was employed. He got the (16mm) films from the collection of the National Film Board of Denmark (Statens Filmcentral). He organised a film festival in his home city, became a member of the Board of Directors of the Film Board, started to write about films in diverse magazines, were a juror at several festivals and wrote television critiques in the local newspaper. From 1998-2003 Allan Berg was documentary film consultant (commissioning editor) at The Danish Film Institute, a continuation of the Film Board. Since then free lance consultant in documentary matters.

abn@filmkommentaren.dk

Articles: 821