Anja Dalhoff: Trafficker

Det handler om handel med unge, ofte ganske unge afrikanske kvinder som mod deres vilje ofte af deres forældre via mellemhandlere sælges til organiseret prostitution i europæiske byer for eksempel København. Anja Dalhoff griber det rent og professionelt journalistisk an, vinkler sin historie således: en del af disse kvinder bliver i branchen på den måde, at de selv bliver bordelværter, bordelbestyrere, bordelejere og kvindehandlere, og resten af tv-dokumentaren er overbevisende belæg og bevisførelse. Dokumentaren er omfattende og den er omhyggeligt lavet, og den virker på mig som den skal, fuldstændig gribende, forfærdende og oprørende.

Jeg så dokumentaren 16. september sent på aftenen på DR2, har først kunnet skrive om den nu, men jeg tror nok den kan ses på DR2 Dokumentars hjemmeside (link nedenfor) nogle dage endnu.

Anja Dalhoff har tidligere i en film fra 2007 Månen er sort behandlet emnet trafficking, og hun har arbejdet med problemstillingen siden. I 2009 kom Mærket for livet og i 2011 Mistanke om menneskehandel, begge lavet som undervisningsfilm til særlige situationer, og i 2014 kom dokumentaren Et liv efter trafficking. Det er en imponerende vedholdenhed og produktive Anja Dalhoff har endda lavet andre film i samme periode. Nu i år altså Trafficker, som samler hendes undersøgelses- og reportage indsats i en stor rystende og overbevisende dokumenteret anklage.

Jeg ved selvfølgelig godt at der for for journalistiske dokumentarer gælder særlige faglige regler og råder andre konventioner end i filmiske dokumentarer. Jeg har alligevel indvendinger. Her især til visse detaljer i dokumentarens klipning. Jeg kan generelt ikke lide opklipninger af interviews og da slet ikke, når jeg som her i en fremlæggelse af belæg for en anklage skal følge med i vidneudsagnene. Jeg vil da helst høre så meget af vidneudsagnet som det i sig selv kan bære, og helst i sin helhed eller i så store stykker som muligt. Jeg vil her kun pege på en enkelt slem, i mine øjne direkte uskøn sekvens cirka 14 minutter inde i filmen. En medvirkende handlet kvinde, Irene hedder hun, sidder i et smukt nærbillede og fortæller en lang grusom voldtægtshistorie. Hun afbrydes imidlertid hele tiden af klip til en medvirkende ekspert, Kevin Bales, hvis udsagn bestemt er lige så vigtigt, men klipperen demonterer ved sin besynderlige disposition begge udsagn både indholdsmæssigt og emotionelt, og senere i sekvensen med Irenes historie klippes der ydermere frem og tilbage til vidneudsagn fra to andre medvirkende kvinder med deres historier, som således også går i stumper og stykker.  

Jeg er ellers så glad for Anja Dalhoffs interviewscener, som jeg mærker dem fra hendes hånd. Jeg er også glad for hendes reportagescener. Jeg ser begge slags som rigtige filmscener. Imidlertid er Trafficker dokumentar konstrueret som et oplysende, agiterende foredrag med oprørende detaljer, et vigtigt vigtigt foredrag med illustrationer,  nemlig disse fine filmscener, som her bare for mine øjne bliver ligesom til fotos, til illustrationer i en trykt rapport, en vigtig rapport som sagt, men en rapport i ord. Det er altså, som det er journalistikkens konvention, en litterær metode, ikke en filmisk metode som er valgt. Og filmbilledet og filmscenen ofres. Men hvor er det dog blevet til en vigtig, til en vildt oprørende rapport. Heldigvis.

Dertil kommer det nok allervigtigste. I dokumentarens kerne, som i alle de Anja Dalhoff film jeg gennem årene har set, ligger der også i denne film en smittende omsorg for den enkelte medvirkende, især for det skrøbelige og udsatte og mishandlede menneske, en usentimental ømhed, som bliver i mig længe efter mange af de faktuelle detaljer er tonet ud.

Danmark 2015, 58 min. (Samlet vurdering 4/6)

SYNOPSIS

The devastating story of the sex trade in African women who then become the pimps of the next generation. Nigeria is a hub for human trafficking. Victims are transported to 33 countries, mostly as part of the $100 billion dollar sex trade. The documentary underlines the human costs behind the statistics. Its tender, devastating interviews, reveal an all-too-common tale: African women turned prostitutes spend years paying off their trafficking debt in Europe. Few ever escape the shackles of their nightmarish ordeals. (Danish Doc Production site)

Det er en kaleidoskopisk dokumentarfilm med kvinder fra Nigeria og Kenya, der er ofre for menneskehandel. På den anden side medvirker også kvinder, der efter at have betalt deres gæld selv bliver “Madams”. Dvs. selv begynder at handle med kvinder. Et skræmmende fænomen, som desværre ikke er ualmindeligt. (Anja Dalhoff, Facebook opdatering)

CREDITS

Anja Dalhoff: instruktion, foto og produktion. Michelle Mildwater: research, interviews og speak. Ahmad Jaladi Farahani: råklip. Johs Aarup: klip, colorgrade og grafik. Povl Kristian: musik. Hamid Hagn: lyddesign. Mette Meyer Hoffmann: DR redaktion.

FILMOGRAFI

Når Månen er sort / When the Moon is black, 2007

Mærket for livet / Affected for life 2009

Mistanke om menneskehandel / Suspicion of Human Trafficking, 2011 https://vimeo.com/24716911

Et liv efter trafficking / A Life after Trafficking, 2014

LINKS

http://www.danishdoc.dk/Danish_Doc/FilmUK.html  (Production company site)

https://www.dr.dk/tv/se/trafficker/trafficker  (DR2 streaming nogle dage endnu vil jeg tro)

Share your love
Allan Berg Nielsen
Allan Berg Nielsen

Allan Berg Nielsen started the first documentary cinema in Randers, Denmark way back in the 1970’es. He did so at the museum, where he was employed. He got the (16mm) films from the collection of the National Film Board of Denmark (Statens Filmcentral). He organised a film festival in his home city, became a member of the Board of Directors of the Film Board, started to write about films in diverse magazines, were a juror at several festivals and wrote television critiques in the local newspaper. From 1998-2003 Allan Berg was documentary film consultant (commissioning editor) at The Danish Film Institute, a continuation of the Film Board. Since then free lance consultant in documentary matters.

abn@filmkommentaren.dk

Articles: 821