FILMCENTRALEN 3 /Vibe Mogensen

Jeg vælger denne gang Min fars sind, den er fra 2005, jeg havde haft lidt med den at gøre. Dette er hvad jeg skrev kort efter premieren til en visning i Randers:

Det er en meget smuk titel Vibe Mogensen har givet sin film. Den dækker fuldstændig filmens overvejelse og indhold. Jeg har fulgt den fra de første skitseagtige optagelser for nogle år siden – den var længe undervejs, men den har ikke ændret retning, den var og blev denne uro: min fars sind. Filmen har to medvirkende, Vibe Mogensen selv og hendes sindssyge far. Og den handler om dette sind og tanken i titlen. Arven. Er det sådan i en familie, at alt arves? Og er det så også sådan, at vi må vedgå denne arv?

Instruktøren besøger med sit kamera faderen, som bor alene i Randers. Og de bruger samværet til at dykke ned i familiehistorien. De har fotografierne og de mange film, som skyldes faderens store produktivitet altid. Som datteren anerkendende noterer – nu kan hun bruge dem i sit arbejde, i sin undersøgelse og fremlæggelse af historien, hvor faderens og moderens forhold er centralt. Moderen er borte nu. Hvorfor er hun det?

Faderen malede også dengang, og de leder i kælderrummet og i loftsrummet efter et bestemt billede. En fremstilling af en mand og en kvinde som et tohovedet væsen, som siamesiske tvillinger. Og siamesiske tvillinger kan ikke skilles uden, den ene dør, har han læst. Hun kunne ikke leve uden dig, konkluderer datteren om sin mor, men hun kunne heller ikke leve med dig. Du har ret siger faderen sagtmodigt.

Og sådan går deres samvær og deres samtaler videre, datterens og faderens. Kameraet er stadigvæk deres medium, selv om han ikke vil filme mere. Han vil gerne medvirke. Også vise sine følelser, sin sorg, da hun fortæller, at hun skal skilles. Åh, nej – siger han, men han havde anet det. Arven går videre, Sådan også med kærligheden til børnene – som Vibe Mogensen er sikker på hun har, ja, du er god mod dine børn, fastslår faderen, og hun nikker: jeg må jo have lært det et sted.

SYNOPSIS

… ”As an editor I’m trying to find the soul/the spirit of the film”, she (Nanna Frank Møller) said and continued to show material from the masterpiece of Vibe Mogensen, Min fars sind (The Mind of my Father): A grown-up man one day starts to cry, he does not know why, it gets worse, turns into a mental illness bringing him on strong medicine to survive. The daughter, the director, visits him, films him, as he has been filming her on holidays way back before he got ill. I have seen the film several times, every time it moves me immensely. (Tue Steen Müller on The Mind of my father)

Min fars sind, 2005. 59 min. Instruktion og manuskript: Vibe Mogensen. Fotografi: Vibe Mogensen. Klip: Nanna Frank Møller. Smalfilm: Familien Mogensen. Producere: Anne Regitze Wivel og Vibeke Vogel. Produktion og distribution: Barok Film. Streaming: Filmcentralen / For alle.

FILMOGRAFI

Vibe Mogensen (f. 1964) debuterede med Borte i 1992. Vibe Mogensens afgangsfilm Veninder fra 1994 blev sendt på DR1. Hun lavede dernæst Pigerne i 4. B  og Rideskolen begge for DR1. I 1998 kom Salsapiger søger og året efter Mit barn som stjerne, der begge sendt på DR2. I 2002 kom 100 % Greve, som blev vist som tv-serie på TV2. I 2004 fulgte 110 % Greve, der blev vist i biograferne. I 2006 lavede Vibe Mogensen Mit Danmark – film 8 i en serie med ti medvirkende instruktører.

Streaming ”Min fars sind”: http://filmcentralen.dk/alle/film/min-fars-sind

Om filmen: http://www.dfi.dk/faktaomfilm/film/da/43059.aspx?id=43059

Vibe Mogensen: http://filmcentralen.dk/alle/film?field_director=%22Vibe%20Mogensen%22  http://www.dfi.dk/faktaomfilm/person/da/146201.aspx?id=146201 

Share your love
Allan Berg Nielsen
Allan Berg Nielsen

Allan Berg Nielsen started the first documentary cinema in Randers, Denmark way back in the 1970’es. He did so at the museum, where he was employed. He got the (16mm) films from the collection of the National Film Board of Denmark (Statens Filmcentral). He organised a film festival in his home city, became a member of the Board of Directors of the Film Board, started to write about films in diverse magazines, were a juror at several festivals and wrote television critiques in the local newspaper. From 1998-2003 Allan Berg was documentary film consultant (commissioning editor) at The Danish Film Institute, a continuation of the Film Board. Since then free lance consultant in documentary matters.

abn@filmkommentaren.dk

Articles: 821