Jannik Splidsboel: Misfits

Den skal lige i gang før den får tag i den fulde opmærksomhed. De tre hovedpersoner skal præsenteres, ungdomsklubben hvor de og andre homo- og transseksuelle holder til ligeså, den hedder Openarms Youth Club, og vi skal have at vide, at vi er i Tulsa, Oklahoma midt i det konservative amerikanske bibelbælte. Det ses ofte, at der fyres en pokkers masse informationer af i starten af en film, hvor du sidder og siger til dig selv, ”kom så i gang”. For den kommer i gang og portrætterer fint de tre, så de bliver interessante karakterer, som du kun kan ønske alt godt for.

Se på billedet af familien hjemme i sofaen – Benny og hans storebror Gage rækker ud efter hinanden. Gage havde svært ved at acceptere, at Bennys seksualitet var anderledes, den tid er ovre nu viser filmen glimrende i stærke scener mellem de to i bil eller på græsplænen i broderlig slåskamp. Det er i scener som disse, at Jannik Splidsboel viser sit talent ved at lade scenerne stå længe.

Lesbiske Larissa brænder også igennem, der er knald på hende, hun skifter udseende (maler skæg i ansigtet, tager paryk på) flere gange i løbet af filmen, hvorimod ”D” med hatten er den, som tydeligst formulerer, hvad en dårlig opvækst og misbrug har gjort ved ham.

Filmen lader de unge fortælle deres historier enten direkte gennem de mange sessions i klubben og i skolerne, eller gennem voice-offs, eller (som i Bennys tilfælde) i familiens skød.

Bibelbæltet… jo, det er der, men filmholdet har valgt rigtigt ved ikke at lade (bortset fra nogle anti-homoseksuelle demonstrationer med skamfulde bannere i starten af filmen) homofobiske udsagn forstyrre fortællingen om de tre og deres energi og vilje til at få et ordentligt liv. Omvendt kan det diskuteres, om det var nødvendigt med den afsluttende verbale glorificering af ungdomsklubben, dens værdi har vi jo opfattet.

Men det er i det hele taget et ordentlig stykke arbejde, der her lægges frem. Henrik Bohn Ipsen har fotograferet og det er (som altid) i orden med (få, tak for det) flotte neonoplyste highways, og hvor herligt, at der er tænkt distribution og brug af filmen i en dansk undervisningssammenhæng. Jeg citerer fra pressemeddelelsen:

”MISFITS skal være udgangspunktet i undervisningen af skolebørn omkring homofobi og diskrimination. Amnesty International tilbyder, per 4. Marts 2015, lærere i grundskolens 7.-10. Klasse gratis undervisningsmateriale.” 

Filmen får premiere i udvalgte biografer den 5. Marts 2015 og bliver senere på året vist på DRK.  Alle undervisningsinstitutioner kan desuden streame filmen gratis i undervisningen fra www.filmcentralen.dk fra d. 1. April 2015.

Danmark, 2015, 74 mins.

http://www.amnesty.dk/undervisning

http://www.dfi.dk/faktaomfilm/film/da/87805.aspx?id=87805

https://www.facebook.com/pages/Misfits-The-Documentary/1553798764875844?fref=ts

Share your love
Tue Steen Müller
Tue Steen Müller

Müller, Tue Steen
Documentary Consultant and Critic, DENMARK

Worked with documentary films for more than 20 years at the Danish Film Board, as press officer, festival representative and film consultant/commissioner. Co-founder of Balticum Film and TV Festival, Filmkontakt Nord, Documentary of the EU and EDN (European Documentary Network).
Awards: 2004 the Danish Roos Prize for his contribution to the Danish and European documentary culture. 2006 an award for promoting Portuguese documentaries. 2014 he received the EDN Award “for an outstanding contribution to the development of the European documentary culture”. 2016 The Cross of the Knight of the Order for Merits to Lithuania. 2019 a Big Stamp at the 15th edition of ZagrebDox. 2021 receipt of the highest state decoration, Order of the Three Stars, Fourth Class, for the significant contribution to the development and promotion of Latvian documentary cinema outside Latvia. In 2022 he received an honorary award at DocsBarcelona’s 25th edition having served as organizer and programmer since the start of the festival.
From 1996 until 2005 he was the first director of EDN (European Documentary Network). From 2006 a freelance consultant and teacher in workshops like Ex Oriente, DocsBarcelona, Archidoc, Documentary Campus, Storydoc, Baltic Sea Forum, Black Sea DocStories, Caucadoc, CinéDOC Tbilisi, Docudays Kiev, Dealing With the Past Sarajevo FF as well as programme consultant for the festivals Magnificent7 in Belgrade, DOCSBarcelona, Verzio Budapest, Message2Man in St. Petersburg and DOKLeipzig. Teaches at the Zelig Documentary School in Bolzano Italy.

Articles: 3855