Dan Reed: Terror at the Mall

Man kan se filmen alene for denne kvindes skyld. Hun og hendes to børn gennemlevede og overlevede Al Shabaabs mange mord på uskyldige den 21. september sidste år i Westgate indkøbscentret i Nairobi. Hendes lange, bemærkelsesværdigt kontrollerede og detaljerede vidnesbyrd indeholder på sin vis mere viden om den konkrete terror end hele dokumentarens dokumentation af begivenhederne på basis af Dan Reeds og klipperen Mark Towns’ fagligt opsigtsvækkende klippearbejde med en omhyggelig rekonstruktion af begivenhedsforløbet på grundlag af først og fremmest mere end tusind timers uredigeret materiale fra indkøbscentrets mange, mange overvågningskameraer, som, jeg ved ikke hvordan, Reed en dag havde i hånden i en harddisk. Reed fortæller:

”… Although I kept telling myself that if the news channels had not managed to obtain a full copy of the recordings with all their contacts and connections inside the country, I would have little chance of doing so and in fact had never set foot in Kenya before, I reminded myself that this was exactly how I felt at the beginning of another documentary I had made a few years ago about a high-profile urban siege (Terror in Mumbai, 2009) when I read a few excerpts from a transcript of intercepted mobile phone calls between the gunmen in Mumbai and their handlers in Pakistan and wondered whether it might somehow be possible to get hold of the unedited audio recordings. That had seemed like an equally impossible task, but one day there I was, clutching a memory stick containing the full recordings. And so I hoped I might have the same luck in Nairobi. A couple of months later, sure enough, I was holding a drive with more than a thousand hours of unedited security camera footage on it, a vastly greater quantity than had been leaked to the press in the days after the attack and more importantly a more or less continuous record of events on the ground floor – the key location where the four terrorists spent more than 48 of the 49 hours of the siege.”

Selvfølgelig kan man også se filmen for at beundre dette arbejde, som derudover inkluderede identifikation af mange, mange enkeltpersoner på disse optagelser, opsøgning af dem, utallige interviews med dem og yderligere indsamling af arkivstof og meget mere. Endelig en række fornemt håndterede  filmoptagelser som den med den rolige kvinde i sit hjem.

Og man kan se filmen for at beundre de første tilstedeværende, som egentlig reagerede adækvat på de voldsomme begivenheder, en bevæbnet forretningsmand ved navn Abdul Haji og sammen med ham en lille gruppe civilt klædte politifolk. De traf sammen den ultimative beslutning ikke at vente på forstærkning, men i stedet storme Westgate mall for at redde så mange som muligt. En enkelt fortælling blandt en række sideordnede gennem filmens forløb, alt holdt på plads af Michael Lumsden’s rolige, nøgterne fortællerstemme.

Men man kan også se filmen alene for denne kvindes skyld.

Med sit barn på armen så hun den dag en terrorist i øjnene og opdagede, at han også var et barn! Så, at de to børn vinkede og smilede til hinanden. Hun fortæller som kvinden før i en tilsvarende smukt filmet interviewscene historien tilsvarende mærkeligt kontrolleret og fuld af pludselig indsigt i den konkrete terrorists særlige emotionelle og intellektuelle status. Hun ser ham som et barn.

UK, BBC Two, 2014, 55 min. Sendes på DR2 Dokumania i morgen tirsdag 20:45

http://www.bbc.co.uk/programmes/articles/5ZnV1xD1By1Sp6YDrsMjldm/terror-at-the-mall  

Dan Reed, filmografi

“Terror in Moscow” (2003) om en tjekensk gruppe af bevæbnede mænd og kvinder med selvmordsveste i en dagelang besættelse af et publikumsfyldt teater.

“Terror in Mumbai” (2009) om den pakistanske Lashkar-e-Taiba gruppes nedskydninger og bombninger på et hotel.

“Terror at the Mall” (2014)

Share your love
Allan Berg Nielsen
Allan Berg Nielsen

Allan Berg Nielsen started the first documentary cinema in Randers, Denmark way back in the 1970’es. He did so at the museum, where he was employed. He got the (16mm) films from the collection of the National Film Board of Denmark (Statens Filmcentral). He organised a film festival in his home city, became a member of the Board of Directors of the Film Board, started to write about films in diverse magazines, were a juror at several festivals and wrote television critiques in the local newspaper. From 1998-2003 Allan Berg was documentary film consultant (commissioning editor) at The Danish Film Institute, a continuation of the Film Board. Since then free lance consultant in documentary matters.

abn@filmkommentaren.dk

Articles: 821